مهاجرت به ایتالیا شرایط و روش های دریافت اقامت

مهاجرت به ایتالیا

آیا متقاضی مهاجرت به کشور ایتالیا هستید؛ اما نمی‌دانید چگونه باید اقدام کنید؟ از کجا و با چه کسی مشورت نمایید؟ تنها کافیست برای مشاوره تخصصی و بررسی شرایط با شماره 09426001036  تماس بگیرید تا وکیل و مشاور مهاجرت باتوجه به شرایط‌تان بهترین و مطمئن‌ترین روش مهاجرت را به شما ارائه نماید.

ایتالیا در اروپای‌جنوبی واقع شده است. پایتخت این کشور رم است و حدود 60 میلیون جمعیت دارد که بیش از 5 میلیون نفر از آن‌ها جز اتباع خارجی هستند. جمهوری ایتالیا در قلب اروپا واقع شده و هشتمین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود. اقتصاد قوی، نظام آموزشی باکیفیت، تمدن غنی و رفتار خوب مردم با مهاجران سبب شده است که هر ساله تعداد زیادی مهاجر به این کشور سفر کنند. ایتالیا در صنعت توریسم هم جایگاه ویژه‌ای دارد. از بعد از اتحاد ایتالیا در اوایل قرن 19 عده زیادی به این کشور مهاجرت کردند. همچنین در قرن اخیر آمار مهاجرت به ایتالیا همواره صعودی بوده است. بیشتر کسانی که به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند؛ تمایل داشتند که بعد از ایتالیا، مسیر خود را برای مهاجرت به آمریکا هموار کنند.

مزایا مهاجرت به ایتالیا

 ایتالیا از جنبه‌های مختلف، جز بهترین کشورهای دنیا برای مهاجرت است. به‌همین علت است که همواره عده بیشتری خواهان مهاجرت به این کشور هستند. مزایای مهاجرت به ایتالیا عبارت‌اند از:

قیمت‌های مناسب و ارزان: ایتالیا در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، ارزان و کم‌هزینه است. خرید ملک در ایتالیا یک پروسه ساده است و خیلی‌ها به‌خاطر قیمت پایین، موفق به خرید خانه می‌شوند. هر شغلی با هر میزان حقوقی می‌تواند در نهایت به خرید خانه منجر شود.

کیفیت بالای خدمات مراقبتی و بهداشتی: سیستم بیمه‌ای ایتالیا جز 10 سیستم بیمه برتر دنیا است. بیمه تمام هزینه‌های بهداشتی را تقبل می‌کنند. ازطرفی مراکز درمانی ایتالیا بهترین خدمات درمانی را ارائه داده و بسیار پیشرفته هستند.

غذاهای لذیذ ایتالیایی: غذاهای ایتالیای معمولا در سطح جهان معروف هستند. این غذاها معمولا ذائقه مردم در سطح جهان را تامین می‌کنند و همه دوست دارند این غذاها را امتحان کنند. یکی از جذابیت‌های مهاجرت به ایتالیا، همین غذاهای ایتالیا است.

گرفتن اقامت آسان: از مزایای مهاجرت به ایتالیا، این است که اقامت این کشور را به‌سادگی می‌توانید بگیرید. به‌طورکلی خیلی از مواقع به‌سادگی و در کمترین و حداقل شرایط و پیش‌نیازها می‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید.

شرایط زندگی مناسب: ایتالیا از بهترین کشورهای اروپایی است که شرایط زندگی خوبی دارد. با مهاجرت به ایتالیا از بهترین امکانات رفاهی برخوردار شده و می‌توانید کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرید.

ثبت درخواست مشاوره فوری

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

روش‌های مهاجرت به ایتالیا

افراد زیادی قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند. مهاجرت به یک کشور جدید تحت شرایط و روش‌های مختلفی قابل‌انجام است. شما می‌توانید به نسبت وضعیت و شرایطی که دارید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

راحت‌ترین روش مهاجرت به ایتالیا

با وجود روش‌های زیادی که برای مهاجرت به ایتالیا وجود دارد؛ شما همواره می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. هرکس به‌نسبت شرایطی که دارد؛ می‌تواند راحت‌ترین روش مهاجرت را انتخاب کند. به‌عبارتی راحت‌ترین روش برای مهاجرت به ایتالیا برای هر کس متفاوت است. مسلم است که مهاجرت از طریق پناهندگی پرریسک‌ترین روش است و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

درمقابل مهاجرت تحصیلی بهترین روش برای مهاجرت به این کشور است؛ چرا که این افراد شانس بیشتری برای دریافت اقامت دائم ایتالیا دارند. برای دریافت اقامت دائم این کشور لازم است که متقاضی حداقل 10 سال ساکن ایتالیا بوده باشد. کسانی که از طریق تحصیل به ایتالیا مهاجرت می‌کنند؛ حداقل 5 سال برای تحصیل در این کشور می‌مانند. به‌این‌ترتیب پروسه دریافت اقامت دائم برای آن‌ها بسیار ساده‌تر است. روش ساده دیگری که برای مهاجرت به ایتالیا وجود دارد؛ ثبت شرکت است. فرد از طریق سرمایه‌گذاری با بودجه‌های مختلف می‌تواند راهی ایتالیا شده و اقدام به ثبت شرکت کند.

در ادامه انواع روش‌های مهاجرت به ایتالیا را بررسی می‌کنیم:

با اینکه تحصیل در ایتالیا برای شهروندان خود این کشور رایگان است؛ اما مهاجران باید برای استفاده از امکانات آموزشی، هزینه پرداخت کند. البته تحصیل برای مهاجران هم به‌اندازه‌ای ارزان است که فرقی با تحصیل رایگان ندارد.

بعد از مهاجرت به ایتالیا دانشجویان می‌توانند در رشته‌های سلامت و پزشکی، بیزینس، تجارت و تدریس، هنر و طراحی، تکنولوژی و علوم مرتبط به  آن، علوم‌انسانی، مطالعات اجتماعی و جامعه‌شناسی مطالعه کنند. این رشته‌ها جز پرتقاضا‌ترین رشته‌های ایتالیا هستند و فرصت‌های شغلی خوبی نیز برای آن‌ها فراهم می‌شود. همچنین در مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته‌های اقتصاد، مطالعات فرهنگی و منطقه‌ای، معماری، روابط بین‌المللی، طراحی مد و فشن و مدیریت کسب‌وکار از بهترین گزینه‌ها هستند.

دانشگاه‌های ایتالیا برای جذب دانشجو آزمون‌های ساده‌ای برگزار می‌کنند. تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی و ایتالیایی امکان‌پذیر است. درصورتی‌که مدرک مهارت زبان انگلیسی را ارائه کنید؛ نیازی اثبات مهارت زبان ایتالیایی ندارید؛ اما برای زندگی بهتر در ایتالیا، بهتر است زبان این کشور را نیز یاد گیرید. همچنین اگر شما در زبان ایتالیایی مهارت دارید؛ باید مدرک این زبان را در سطح b2 دریافت کنید. برخی از دانشگاه‌ با توزیع بورسیه تحصیلی ایتالیا تلاش می‌کنند تا دانشجویان تلاشگر و با استعداد را جذب کنند.

از دیگر روش‌های مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت کاری و شغلی است. ایتالیا در کسوت یک کشور توسعه‌یافته همواره فرصت‌های شغلی زیادی دارد. به‌این‌ترتیب می‌تواند گزینه خوبی برای  مهاجرت کاری باشد. مطابق آخرین آمار نرخ بیکاری در این کشور تنها 7.8 درصد است. به‌عبارتی تنها کافی است یک مدرک تحصیلی و مهارت در یک شغل را داشته باشید تا به‌سادگی از یک فرصت شغلی استفاده کنید. درصورتی‌که از نظر اجتماعی با بازار کار و فرهنگ ایتالیا سازگار باشید؛ از نظر شغلی در این کشور موفق خواهید بود.

البته در سال‌‌های آخر و بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، نرخ بیکاری کاهش‌یافته و پیدا کردن شغل در این کشور به یک پروسه رقابتی تبدیل شده است. مهاجرت کاری به این کشور معمولا به‌واسطه جاب‌آفر امکان‌پذیر است. به‌عبارتی برای مهاجرت به ایتالیا علاوه بر مدرک تحصیلی، مهارت زبان، تمکن مالی و غیره، نیاز به جاب‌آفر هم دارید. اگر جاب‌آفر شما تایید شود؛ می‌توانید ویزای کاری ایتالیا  و سپس اجازه کار و اقامت را دریافت کنید. به‌نسبت شغل و تخصص شما، حقوق دریافتی هم متفاوت است. شما می‌توانید سالانه 17 تا 29 هزار یورو دریافت کنید. ویزای کاری ایتالیا معمولا 2 ساله است که تا مدت زمان 5 سال نیز قابل‌تمدید است.

برای اینکه فرد بتواند به‌صورت کاری به ایتالیا مهاجرت کند؛ لازم است که یک فرصت شغلی در ایتالیا وجود داشته و کارفرما ظرف سه ماه گذشته با وجود انتشار آگهی استخدام، موفق به جذب نیرو از ایتالیا یا اتحادیه اروپا نشده باشد. بعدازاین مرحله، یک دعوتنامه برای پذیرش مهاجر از خارج از اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

مهاجرت کاری به ایتالیا / مشاغل در ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری، از دیگر روش‌های مهاجرت به این کشور است. ویزا سرمایه‌گذاری در ایتالیا به‌عنوان ویزا طلایی شناخته می‌شود. مهاجرت سرمایه‌گذاری به ایتالیا به 4 طریق امکان‌پذیر است:

  • استارت‌آپ یا کارآفرینی با حداقل 500 هزار یورو
  • سرمایه‌گذاری در یک شرکت ایتالیایی با حداقل 1 میلیون یورو
  • سرمایه‌گذاری با 1 میلیون یورو در یک برنامه کمک‌های خیرخواهانه
  • خرید اوراق‌قرضه دولتی به مبلغ 2 میلیون یورو

فعلا امکان سرمایه‌گذاری در ملک و مستغلات ایتالیا وجود ندارد. برای انتخاب مناسب‌ترین برنامه مهاجرت سرمایه‌گذاری بهتر است ابتدا با مشاوران ما در موسسه اصطهباناتی صحبت کنید تا آن‌ها بهترین پلن مهاجرت را به شما معرفی کنند.

یکی از محبوب ترین روش های سرمایه گذاری در ایتالیا، ثبت شرکت در این کشور می باشد. برای ثبت شرکت متقاضیان از دو روش می توانند اقدام نمایند:

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در ایتالیا حدود 10.000 یورو می باشد. برای ثبت شرکت محدود، متقاضی حتما باید با یک متقاضی دیگر شرکت کند. مدارکی که برای ثبت شرکت محدود در این کشور لازم است عبارتند از: پرینت حساب بانکیف آزمایش های پزشکی و مدارک شخصی فرد متقاضی.

خرید شرکت فعال

حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید شرکت فعال حدود 10.000 یورو می باشد. در این روش از ثبت شرکت، متقاضی می تواند در کم ترین زمان ممکن و با حداقل سرمایه یک شرکت فعال و سودآور را خریداری نموده و فعالیت اقتصادی نماید.

برای ثبت شرکت در ایتالیا، متقاضی باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارد که شامل ثبت شرکت در مراجع کشوری، ثبت مدارک شرکت در دفتر اسناد رسمی و رسیدگی به امور مالیاتی و … خواهد بود.

متقاضی می تواند پس از ثبت شرکت و یا خرید شرکت های فعال، پس از گذشت 5 سال اقامت دائم ایتالیا را اخذ نماید.

مهاجرت از طریق خرید ملک به‌اندازه کشورهای دیگر مانند ترکیه یا قبرس شمالی، مرسوم نیست. اما می‌توانید با دریافت سایر ویزاها مانند ویزا توریستی و خرید ملک، اقامت این کشور را دریافت کنید. اگر به فکر اقامت در ایتالیا با خرید ملک هستید؛ نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • ملکی که خریداری می‌کنید؛ نباید در رهن فرد دیگر یا بانک باشد.
  • ملک باید امکان سکونت را داشته باشد
  • ملک از نظر مالیاتی، مشکلی نداشته باشد.
  • ملک استانداردهای سلامتی و بهداشتی را داشته باشد.
  • قراردادهای خریدوفروش ملک باید دقیق و کامل باشند.

 

مهاجرت به ایتالیا با خرید ملک / خانه

از ساده‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به ایتالیا استفاده از طرح خودحمایتی است. به کمک این روش می‌توانید به‌سادگی اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید. برای اینکه امکان مهاجرت با طرح خودحمایتی را داشته باشید؛ به تمکن مالی مناسبی و شغل ثابت نیاز دارید. از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به ایتالیا با طرح خودحمایتی، عبارت‌اند از:

هر فرد برای مهاجرت از طریق طرح خودحمایتی، به تمکن مالی 32 هزار یورویی نیاز دارد.

در ازای همراهی همسر، 20 درصد از تمکن 32 هزار یورویی به مبلغ اصلی اضافه می‌شود.

به‌ازای هر فرزند 5 درصد مبلغ به مبلغ اصلی تمکن مالی اضافه می‌شود.

برای اینکه اثبات کنید درآمد کافی دارید؛ به حداقل درآمد 32 هزار یورویی نیاز دارید.

برای مهاجرت به ایتالیا لازم است که بیمه درمانی این کشور را تهیه کنید.

قبل از اقدام به مهاجرت یک ملک را برای زندگی اجاره کنید.

رفتن به ایتالیا از طریق ورزش برای متقاضیانی که قصد شرکت در مسابقات ورزشی را دارند، مناسب است. ویزای ایتالیا در این نوع مهاجرت کوتاه مدت می باشد. متقاضیان بایستی شش ماه قبل از شروع مسابقات، تمامی مراحل را برای دریافت ویزا سپری کنند. به این دلیل که بررسی پرونده افراد مدتی طول خواهد کشید و متقاضیان باید با پیش بینی این موارد در زمان مناسبی برای اخذ ویزا اقدام نمایند. مراحل لازم برای مهاجرت از طریق ورزش به ایتالیا به شرح زیر خواهد بود:

  • شش ماه قبل از شروع مسابقات باید وقت ملاقات گرفته شود.
  • رفتن به سفارت ایتالیا
  • شرکت در مصاحبه حضوری
  • تکمیل کردن فرم درخواسن
  • تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز
  • پرداخت هزینه های مربوط به ویزا

درصورتی‌که با یک فرد ایتالیایی ازدواج کنید؛ شانس گرفتن ویزا این کشور را دارید. مطابق قانون 91 اساسنامه شهروندی ایتالیا در سال 1992 هر فرد غیرایتالیایی درصورت ازدواج با یک فرد ایتالیایی، بعد از 3 سال زندگی مشترک، می‌تواند شهروندی ایتالیا را دریافت کند. درصورت وجود فرزند، زمان گرفتن شهروندی نصف می‌شود. به‌عبارتی اگر این افراد فرزندان کمتر از 18 سال داشته باشند یا فرزندی را به سرپرستی بگیرند؛ ظرف مدت 1.5 سال متقاضی شهروندی ایتالیا را دریافت می‌کند.

مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج / زوج

دریافت ویزای خانوادگی یا Reunion Visa از دیگر راه‌های مهاجرت به ایتالیا است. ویزای خانوادگی در ایتالیا با نام D-Visa شناخته می‌شود. در این روش کسی که اقامت دائم ایتالیا را دارد؛ می‌تواند برای گرفتن ویزای برخی از اعضای خانواده خود اقدام کنند. اعضای خانواده فرد به‌محض ورود به خاک ایتالیا می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. دریافت ویزا خانوادگی می‌تواند بین 3 هفته تا 2 ماه طول بکشد. ویزا خانوادگی شامل این افراد می‌شود:

  • همسر
  • فرزندان کمتر از 18 سال
  • فرزندان کمتر از 18 سال همسر که والدین آن‌ها با مهاجرتشان موافق هستند.
  • فرزندان بالای 18 سال که درگیر مشکلات سلامتی جسمی بوده و زندگی مستقل ندارند.
  • والدین بیش از 65 سال متقاضی که فردی برای مراقبت از آن‌ها در وطن خودشان وجود ندارد.

درصورتی‌که یک کودک از پدر و مادر غیرایتالیایی، در کشور ایتالیا متولد شود؛ می‌توان در سن 18 سالگی برای او شهروندی ایتالیا را گرفت. برای این منظور والدین باید در سن 16 سالگی برای گرفتن شهروندی اقدام کنند. درصورتی‌که یکی از والدین تابعیت ایتالیا را داشته باشد؛ فرزند او می‌تواند ملیت ایتالیا را دریافت کند.

ایتالیا بخشی از کنوانسیون بین‌المللی ژنو است که در آن قوانین بشردوستانه در زمینه پناهندگی رعایت می‌شود. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند از طریق پناهندگی هم به این کشور مهاجرت کنند؛ اما این روش نامناسب‌ترین و پرریسک‌ترین روش مهاجرت به ایتالیا است.

در روش مهاجرت از طریق پناهندگی، فردی که در کشور خودش امنیت نداشته و به دلایل اجتماعی، مذهبی، سیاسی و غیره درگیر چالش‌های مختلف است؛ می‌تواند به‌صورت غیرقانونی به کشور دیگر مهاجرت کند. در این حالت از مهاجرت شما اجازه اقامت در ایتالیا را ندارید و به‌نوعی سرباز این کشور هستید. به‌همین علت است که بعد از رسید به این کشور در کمپ‌ها و در شرایط بد به‌صورت دسته‌جمعی و در کنار دیگر پناهندگان از سایر ملیت‌ها زندگی می‌کنید. بسیاری از کیس‌های پناهندگی به‌واسطه تخطی از قوانین یا زیاد بودن تعداد پناهندگان غیرقانونی، به کشور خود ریجکت می‌شوند.

در مهاجرت به روش پناهندگی فرد بعد از ورود به ایتالیا، تا 8 روز فرصت دارد تا به پلیس گزارش بدهد. در این روش پلیس ملی یک فرم اجازه اقامت به فرد می‌دهد تا بعد از انگشت‌نگاری و گرفتن عکس، اطلاعات هویتی خود را کامل کند. درصورتی که فرد دلایل قانع‌کننده‌ای برای مهاجرت به ایتالیا داشته باشد؛ دولت این کشور با پناهندگی او موافقت می‌کند. در این پروسه ابتدا با فرد مصاحبه شده و تصمیم قطعی 3 روز بعد از مصاحبه صادر می‌شود. ویزای پناهندگی ایتالیا در کمیسیون ملی حقوق پناهندگان ظرف 30 روز صادر می‌شود. دقت کنید که روش مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی پرریسک‌ترین روش است و تا 80 درصد خطر مالی و جانی در پی دارد.

 

مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی / عکس کمپ پناهندگی

از دیگر روش‌های مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت توریستی است. در این روش افرادی که عضو اتحادیه اروپا هستند تنها با پاسپورت و شناسنامه می‌توانند وارد ایتالیا شوند؛ اما افراد خارج از اتحادیه اروپا به ویزای این کشور برای ورود به ایتالیا نیاز دارند. این ویزا با هدف گردشگری صادر می‌شود. امکان سفر به دیگر کشورهای شنگن را هم به متقاضی می‌دهد.

اگر طالب مسافرت به ایتالیا هستید؛ باید حداکثر 2 هفته و حداقل 6 ماه پیش از سفر برای درخواست ویزا ایتالیا اقدام کنید. زمان پردازش ویزا ایتالیا به‌نسبت کشور شما می‌تواند تا 3 هفته یا بیشتر طول بکشد.

ویزای توریستی ایتالیا مانند دیگر ویزاهای شنگن حداکثر 90 روزه بوده و تنها برای یک دوره 6 ماه معتبر هستند.

از دیگر پلن‌های مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت از طریق ویزا همراه است. ایتالیا در سال‌های اخیر امکانات بهتر و بیشتری برای مهاجرت همراه به ایتالیا فراهم کرده است و این نحوه از مهاجرت را همواره ساده‌تر کرده است. بیشتر کسانی که مهاجرت سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند؛ می‌توانند ویزا همراه نیز دریافت کنند. این افراد معمولا بعد از 6 ماه تا 1 سال اقامت در ایتالیا، می‌توانند برخی افراد را از طریق ویزا همراه به ایتالیا بیاورند.

برای مهاجرت همراه به ایتالیا، با افراد به طرق مختلف برخورد می‌شود. درصورتی‌که فرد قصد دارد فرزندان کمتر از 18 سال خود را به ایتالیا ببرد؛ معمولا سختگیری خاصی وجود ندارد و فرد می‌تواند کودکان خود را به سادگی با ویزا خود به ایتالیا ببرد.

اما برای فرزندان بیشتر از 18 سال، وضعیت شغلی و تحصیلی این افراد بررسی شده و مطمئن می‌شوند که فرد شرایط مالی، تحصیلی و مهاجرتی خوبی برای زندگی در ایتالیا داشته باشد. درخصوص همسر متقاضی نیز شرایط خود فرد بررسی شده  و در صورت واجد شرایط بودن، اجازه مهاجرت به او داده می‌شود.

شرایط و مدارک مهاجرت به آلمان

شرایط مهاجرت به ایتالیا

روش‌های مهاجرت به ایتالیا با هم متفاوت هستند. هر کدام از این روش‌ها شرایط خاص خودشان را دارند. برای گرفتن اقامت در هر کدام از این روش‌ها نیز شرایط متفاوتی نیاز است. در بیشتر روش‌های مهاجرت به ایتالیا، متقاضی بعد از گذشت 5 سال از اقامت در این  کشور، می‌تواند اقامت دائم ایتالیا را دریافت کند. بعد از گذشت 10 سال نیز، در صورت واجد شرایط بودن، امکان دریافت تابعیت ایتالیا وجود دارد. رایج‌ترین شرایط دریافت تابعیت این کشور عبارت‌اند از:

  • نداشتن سوپیشینه
  • تسلط به زبان ایتالیایی
  • تابع قوانین ایتالیا
  • توانایی زندگی اجتماعی در جامعه ایتالیا و ادغام در این جامعه

توجه کنید که ویزا تحصیلی مستقیما به اقامت و تابعیت این کشور تبدیل نمی‌شود و ابتدا باید از ویزاهای دیگر مانند ویزا کاری استفاده کنید.

آیا مهاجرت به ایتالیا با رضایت افراد همراه بوده است؟

در مطالعاتی که داشته‌ایم، افرادی که به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول: رضایت متقاضی به فرهنگ او و کشور مبدا بستگی دارد. به‌نسبت اینکه تا چه اندازه بتواند خودش را با فرهنگ ایتالیا وقف دهد؛ می‌تواند از زندگی در این کشور راضی یا ناراضی باشد. ایتالیا از نظر اقتصادی و سیاسی در رتبه پنجم دنیا قرار دارد. درنتیجه افرادی که وضع مالی خوبی دارند؛ از زندگی در این کشور، راضی خواهند بود. آمارها نشان می‌دهند که 75 درصد از ایرانی‌ها معتقد هستند که فرهنگ ایتالیا نزدیک به فرهنگ ایران است.
  • دسته دوم: این افراد برای پیدا کردن کار به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند؛ بنابراین وجود فرصت‌های شغلی برای آن‌ها بسیار مهم است. پیدا کردن شغل در ایتالیا می‌تواند سخت یا آسان باشد. به‌نسبت اینکه مدرک تحصیلی و تخصص و مهارت متقاضی چه باشد و در ایتالیا تا چه اندازه به این مهارت نیاز باشد؛ احتمال پیدا کردن کار برای افراد متفاوت است.
  • دسته سوم: دسته سوم کسانی هستند که برای تحصیلات به ایتالیا مهاجرت می‌کنند. با توجه به اینکه سیستم آموزشی ایتالیا و شیوه زندگی دانشجویان در این کشور، در وضعیت خوبی قرار دارد؛ افرادی که برای تحصیل به ایتالیا سفر می‌کنند؛ معمولا راضی هستند. آمارها نشان می‌دهد که 89 درصد از افراد از تحصیل در ایتالیا راضی هستند.

مدارک لازم برای دریافت ویزا ایتالیا

برای اینکه بتوانید ویزا ایتالیا را دریافت کرده و راهی این کشور شوید؛ به یک سری مدارک نیاز دارید. لیست دقیق مدارک همواره به نسبت کیس شما متفاوت است. اما بهتر است برای آماده شدن از لیست دقیق مدارک با کارشناسان ما در اصطهباناتی مشاوره کنید. با‌این‌حال برخی از مدارک در تمام کیس‌ها یکسان هستند:

  • فرم‌های تکمیل شده درخواست ویزا
  • پاسپورت با حداقل 3 ماه اعتبار
  • عکس مناسب برای پاسپورت
  • مدارک هویتی
  • مدارکی مبنی بر دلیل سفر شما
  • جاب‌آفر (برای مهاجرت کاری)
  • مدارک ثبت‌نام و پذیرش دانشگاه (برای مهاجرت تحصیلی)
  • مجوز کسب‌وکار (برای مهاجرت سرمایه‌گذاری)

هزینه زندگی و مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا بسیار ارزان‌تر از سایر کشورها است. اگر شما هم قصد دارید به این کشور مهاجرت کنید؛ احتمالا می‌خواهید هزینه‌های مهاجرت به ایتالیا را بدانید. از مهم‌ترین هزینه‌های مهاجرت، هزینه‌های دریافت ویزا، تامین تمکن مالی و هزینه‌های مختص شروع زندگی است.

هزینه دریافت ویزا

هزینه دریافت ویزا ایتالیا، در مقایسه با ویزا انگلستان و سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. هزینه دریافت این ویزا به نوع ویزا و مدت زمانی که می‌خواهید در این کشور بمانید؛ بستگی دارد. در ادامه هزینه ویزا ایتالیا بررسی شده است:

نوع ویزا

مبلغ قابل‌پرداخت

ویزای کاری، خوداشتغالی، استارت‌آپ، کارآفرینی، پیوست به خانواده، ویزای درمانی، ویزای تحقیقاتی و ویزای فعالیت‌های ورزشی

 116 یورو

ویزای تک دوره دانشگاهی

 50 یورو

ویزای تحصیلی دانشجویی

 50 یورو

مبلغ تمکن مالی

برای مهاجرت به ایتالیا، لازم است حداقل تمکن مالی لازم را اثبات کنید. برای دریافت ویزا در این کشور شما باید یک مبلغ مشخص در حساب نگه دارید و این تمکن مالی را تامین کنید. تمکن مالی مورد نیاز برای انواع ویزا‌ها عبارت‌اند از:

نوع ویزا و شرایط آن

مبلغ تمکن مالی لازم

تمکن مالی ویزای تحصیلی به‌ازای هر سال تحصیلی

 6079 یورو

ویزای توریستی ایتالیا

270  یورو برای هر فرد

تمکن مالی برای ویزای کاری ایتالیا

51  یورو به ازای هر فرد

هزینه زندگی در ایتالیا

به‌طورکلی میانگین حقوق در ایتالیا برابر میانگین نرخ جهانی درآمد است. از طرفی هزینه‌های زندگی در این کشور هم بسیار مناسب است. در نتیجه زندگی در ایتالیا مشکلات مالی برای افراد در پی ندارد. بااین‌حال افرادی که به‌صورت تحصیلی به این کشور سفر می‌کنند می‌توانند با دریافت انواع بورسیه‌ها مانند بورسیه استانی ایتالیا هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را کاهش دهند. رایج‌ترین هزینه‌های زندگی در ایتالیا عبارت‌اند از:

نوع هزینه

مبلغ قابل‌پرداخت

غذای فست‌فود

 8 یورو

غذای معمولی به همراه نوشیدنی

15  یورو

یک کیلوگرم شیر پرچرب

 1.2 یورو

12  عدد تخم مرغ

 2.87 یورو

قیمت اجاره یک آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر

بین 800 تا 1200 یورو

قیمت اجاره یک آپارتمان تک خوابه خارج از مرکز شهر

بین 500 تا 750 یورو

قیمت اجاره آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر

بین 1200 تا 2500 یورو

قیمت اجاره آپارتمان سه‌خوابه در خارج از مرکز شهر

بین 1100 تا 2000 یورو

آیا مهاجرت به ایتالیا سخت است؟

در کل خیر؛ در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، مهاجرت به ایتالیا ساده و آسان است. این کشور برای مهاجرت در بسیاری از موارد انتخاب خوبی است. همچنین شرایط خوب زندگی و کار و تحصیل در این کشور باعث می‌شود که مهاجران به ایتالیا معمولا راضی باشند. هزینه زندگی در این کشور بسیار مناسب است و خدمت درمانی و بهداشتی نیز پایین و مقرون‌به‌صرفه است. به‌این‌ترتیب مهاجرت به ایتالیا مزایای زیادی به‌همراه دارد.

مهاجرت متخصصین مختلف به ایتالیا

افراد با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف می‌توانند در شرایط منحصربه‌فرد به ایتالیا مهاجرت کنند. تخصص‌های ورزشی، پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری در ایتالیا موقعیت شغلی بهتری دارند.

مهاجرت ورزشکاران به ایتالیا

ورزشکاران بدون هیچ مهارت زبانی می‌توانند به ایتالیا مهاجرت کنند. تقاضا این دسته از افراد خیلی سریع‌تر از سایرین بررسی و اجرایی می‌شود. ورزشکاران همچنین با شرایط ساده‌ترین اقامت ایتالیا را دریافت می‌کنند. کافی است در یکی از مسابقات داخلی بین‌المللی مدارک کسب کرده باشند. همچنین در کمیته‌ها و معاونت‌های مختلف ملی یک مسئولیت رده بالا داشته باشند.

همچنین درصورتی که در یک حرفه ورزشی مربیگری رده A یا B را داشته باشید؛ می‌توانید ویزای ورزشی دریافت کنید. البته این مربیان باید در سطح ملی یا بین‌المللی شناخته شده باشند.

مهاجرت پزشکان به ایتالیا

پزشکان نیز برای مهاجرت به ایتالیا شرایط ساده‌ای را تجربه می‌کنند. کافی است مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی کنند. همچنین پزشکان باید از یک بیمارستان پیشنهاد کاری دریافت کنند. سپس با جاب‌آفر و مدارک لازم به سفارت این کشور مراجعه کنند.

مهاجرت پزشکان به ایتالیا / پزشک

مهاجرت دندانپزشکان

برای مهاجرت دندانپزشکان به ایتالیا ابتدا باید با وزارت بهداشت ایتالیا یا معاونت بهداشت محلی مکاتبه کنید و رزومه، مدارک تحصیلی و Cover Letter را برای آن‌ها ارسال کنید.

به‌نسبت سوابق تحصیلی و شغلی ممکن است پیش از تایید ویزا، لازم باشد در یک آزمون تخصصی شرکت کنید.

مهاجرت پرستاران

پرستاران در این کشور می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی یا کلینیک‌های تخصصی کار کنند. این افراد با جاب‌آفر می‌توانند به ایتالیا مهاجرت کند.

اقتصاد ایتالیا

اقتصاد جمهوری ایتالیا ترکیبی از سرمایه‌گذاری و بازار آزاد است. این کشور از نظر اقتصادی رتبه هشتم جهانی و رتبه سوم اروپا را دارد. وضعیت خوب اقتصادی در ایتالیا سبب شده است که سالانه عده زیادی برای مهاجرت کاری، این کشور را انتخاب کنند. صنایع خودرو و ماشین‌آلات، شیمی و پتروشیمی، وسایل نقلیه نساجی، تولید البسه، تولید خوراکی و نوشیدنی، تولید انرژی الکتریکی و انرژی پاک، تسهیلات نظامی و اتمی، صنعت توریسم و گردشگری و غیره جز برترین صنایع اقتصادی ایتالیا هستند. این کشور در زمینه صنعت مواد غذایی هم سرآمد است و فعالیت‌های ویژه‌ای در زمینه تولید و صادرات دارد.

سیستم آموزشی ایتالیا

از جمله مزایا مهاجرت به ایتالیا، سیستم آموزشی این کشور است. آموزش در ایتالیا رایگان و اجباری است. تحصیلات در این کشور از 3 تا 19 سالگی ادامه دارد. بعد از اتمام دوره دبیرستان، شهروندان می‌توانند وارد دانشگاه شوند. دانشگاه‌های ایتالیا از اعتبار بالایی برخوردار هستند. به‌طوری که برخی از بهترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان در این بین قرار دارند. بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا جز دانشگاه‌های دولتی هستند و به‌صورت رایگان خدمات آموزشی را ارائه می‌دهند. همچنین امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ارزان هم برای دانشجویان مهاجر در ایتالیا فراهم شده است. شهریه سالانه دانشگاه‌های ایتالیا بین 900 تا 4 هزار یورو است و شهریه برخی از دانشگاه‌های خصوصی بین 6 تا 20 هزار یورو می‌باشد.

خدمات درمانی و رفاهی

ایتالیا سیستم درمانی و رفاهی ویژه‌ای دارد. این سیستم با ارائه خدمات درمانی، مراقبت‌های پزشکی، حقوق و مزایا بازنشستگی، تامین مسکن و حقوق و مزایا برای افراد شاغل یا غیرشاغل و دانشجویان، همواره به بهتر شدن وضعیت درمانی و بهداشتی جامعه کمک می‌کند. به‌علاوه معمولا خدمات درمانی در این کشور رایگان است. افراد معلول، بازنشسته، ناتوان و دچار بیماری و آسیب‌های خاص معمولا حمایت خوبی از دولت دریافت می‌کنند.

وضعیت سیاسی و اجتماعی ایتالیا

در قرن 19 پادشاهی در این کشور منحل شده و نظام جمهوری پارلمانی شکل گرفت. تمام نمایندگان مجلس با رای مردم انتخاب می‌شوند و مجلس نمایندگان مجلس سنا را انتخاب می‌کنند. ریاست جمهوری در این کشور یک مقام تشریفاتی است و نخست‌وزیر بیشترین قدرت اجرایی را دارد. مردم ایتالیا از نظام سیاسی دموکرات و کارآمدی برخوردار هستند.

وضعیت جغرافیا و آب‌وهوا

ایتالیا در بخش جنوبی و غربی ایتالیا واقع شده است. این کشور با کشورهای زیادی مانند اسلوونی، واتیکان، سان‌مارینو، فرانسه، اتریش و سوئیس هم‌مرز هستند. همچنین دریاهای ایونی، تیرنی و آدریاتیک هم با این کشور مرز مشترک دارد.

در این کشور جزایر زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها دارای آتشفشان هستند.

آب‌وهوا ایتالیا در بخش‌های جنوبی گرم و خشک و در بخش‌های شمالی در بخش‌های رشته‌کوه‌های آلپ سردسیر است. درکل آب‌وهوای این کشور بین گرم و معتدل و مدیترانه‌ای است.

شهرهای مهاجرپذیر ایتالیا

افراد به روش‌های مختلف کاری، تحصیلی یا سرمایه‌گذاری و غیره به ایتالیا مهاجرت می‌کنند. از مهاجرپذیرترین شهرهای ایتالیا عبارت‌اند از:

رم: رم پایتخت ایتالیا و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است. رم از محبوب‌ترین شهرهای ایتالیا است که افراد زیادی برای کار یا تحصیل به آن سفر می‌کنند.

میلان: میلان در 50 کیلومتری رم واقع شده است و از مهم‌ترین شهرهای ایتالیا از نظر تجارت، گردشگری، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر است. فرصت‌های کاری و شغلی زیادی در این کشور وجود دارند.

ونیز: از دیگر شهرهای مهم ایتالیا، ونیز است. این شهر به نوبه خود برای کسانی که با قصد سرمایه‌گذاری به ایتالیا مهاجرت می‌کنند؛ انتخاب بهتری است.

بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل / عکس دانشگاه

بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل

بخش زیادی از مهاجران ایتالیا را افرادی تشکیل می‌دهند که به‌قصد تحصیل به این کشور سفر می‌کنند. شهرهای رم، میلان، بولونیا و فلورانس بهترین شهرها برای جذب مهاجر دانشجو هستند. بیشترین دانشگاه‌های ایتالیا در همین 4 شهر متمرکز شده‌اند.

 مشاوره برای مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا می‌تواند سخت و پیچیده باشد. گرفتن ویزا این کشور همواره مراحل پیچیده و طولانی دارد. درعین‌حال باتوجه‌به هزینه بالا ثبت درخواست بهتر است که این پروسه در دفعه اول نتیجه‌بخش باشد.

برای اینکه ریسک رد شدن درخواست مهاجرت را کاهش دهید و بهترین روش مهاجرت را انتخاب کنید؛ بهتر است از مشاوره‌های موسسه مهاجرتی اصطهباناتی استفاده کنید. کارشناسان ما همواره کیس شما را به‌دقت بررسی کرده و بعد از اطمینان از کامل بودن مدارک و درست بودن تمام جزئیات، درخواست شما را ارسال می‌کنند. با مراجعه به کارشناسان ما می‌توانید تمام سوالات‌تان را بپرسید و بدون هیچ ابهامی درخواست را ثبت کنید.

اقامت ایتالیا

بعد از مهاجرت به ایتالیا، دو نوع اقامت وجود دارد که شامل اقامت دائم و اقامت موقت است:

برای دریافت اقامت دائم باید ویزای اقامت موقت را دریافت کنید. شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای اولین ورود به ایتالیا، به اجازه اقامت موقت نیاز دارند. این افراد می‌توانند این اقامت را از طرق مختلف دریافت کنند. اجازه اقامت ایتالیا در کیس‌های مختلف مانند تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، ازدواج، تولد فرزند، پناهندگی قابل دریافت است. شهروندان غیراتحادیه اروپا پیش از اینکه بتوانند اقامت دائم را دریافت کنند؛ باید حداقل 5 سال در این کشور زندگی کرده باشند. این افراد درصورتی اقامت دائم را دریافت کرده و 10 سال در این کشور اقامت کنند؛ می‌توانند تابعیت ایتالیا را نیز بگیرند.

تبدیل ویزای تحصیلی ایتالیا به اقامت دائم چندان ساده نیست. بلکه لازم است بعد از اتمام تحصیلات جاب‌آفر دریافت کرده و ویزای کاری بگیرید و بعد از گذشت 5 سال، اقامت دائم را دریافت کنید.

برای دریافت ویزا ایتالیا از طریق اقامت کاری، باید اقامت کاری 2 ساله را برای 5 سال تمدید کرده و درصورتی‌که واجد شرایط بودید؛ اقامت دائم دریافت کنید.

راحت‌ترین راه دریافت اقامت دائم ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری است. به‌نسبت نوع برنامه سرمایه‌گذاری که انتخاب کرده‌اید؛ بعد از گذشت یک دوره مشخص می‌توانید اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنید.

اقامت ایتالیا

سخن آخر

ایتالیا به‌واسطه شرایط خوب معیشتی، تحصیلی، شغلی، اقتصادی و غیره، یک گزینه ایده‌آل برای مهاجرت است. فرد راه‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور دارد. مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، توریستی، مهاجرت همراه و غیره از جمله روش‌های مهاجرت به این کشور است. فرد بعد از 5 سال سکونت در این کشور می‌تواند اقامت ایتالیا را دریافت کند. درصورتی‌که برخی شرایط ابتدایی را داشته باشید؛ مهاجرت به ایتالیا بسیار ساده انجام می‌شود. چرا که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، ایتالیا شرایط ساده‌ای برای پذیرش درخواست مهاجرت دارد. کارشناسان ما در اصطهباناتی به شما کمک می‌کنند تا کیس مهاجرت را کامل‌تر و دقیق‌تر تنظیم کنید و ریسک رد شدن درخواست را به حداقل برسانید.

خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی

خدمات موسسه اصطهباناتی

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سال ها تجربه در زمینه مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و داشتن هزاران پرونده موفق در این زمینه، یکی از بهترین دفاتر مهاجرتی در ایران است. خدمات ما تمامی روش های تحصیلی، کاری (جاب آفر، جاب سیکر، آوسبیلدونگ و …) و سرمایه گذاری (خرید ملک، ثبت شرکت، ویزای طلایی) را شامل می شود.
شما عزیزان می توانید مشاوره اولیه خود را به صورت کاملا رایگان و تلفنی از مشاوران ما در موسسه حقوقی اصطهباناتی دریافت کنید و سپس با پرداخت هزینه های بسیار مناسب پروسه مدیریت شده مهاجرت خود را شروع کنید. وکلای ما تمام مفاد قرارداد را برای شما به صورت دقیق توضیح خواهند داد و در تمام پروسه مهاجرتی شما را از وضعیت پرونده مهاجرتی آگاه خواهند ساخت. امسال سال شماست، فرصت را از دست ندهید.

سوالات متداول

بله؛ ایتالیا اجازه تابعیت چندگانه را به شما می‌دهد و لازم نیست که تابعیت‌های خود را لغو کنید.

خیر؛ ویزای تحصیلی یک ویزا موقت است و بعد از مدتی شما باید خاک ایتالیا را ترک کنید. برای دریافت اقامت دائم، بعد از اتمام دوره تحصیلات باید یکی دیگر از انواع ویزا را دریافت کرده و اقامت بگیرید.

درصورت پناهندگی به هر بزرگسال ماهیانه 185 یورو تعلق می‌گیرد.

خیر؛ ویزا خانوادگی نیز از انواع ویزاهای موقت است. تنها در شرایط خاص می‌توانید این ویزا را تمدید کنید.

مقالات مرتبط

شماره تماس

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.